Fietsstad 2008
 
Fietsstad 2008
 Strijd om de titel Fietsstad 2008

 
««« vorigevolgende »»»

Goes – Thema: Onweerstaanbaar fietsklimaat

GoesEen hoog fietsgebruik in een gemeente levert het meeste voordeel op als het ook leidt tot een laag autogebruik voor de interne ritjes in de gemeente. Dan zijn korte ritten per auto ingeruild voor ritjes per fiets. En dat is goed voor de luchtkwaliteit, de gezondheid en de leefbaarheid. Fietsen moet daarvoor snel, comfortabel, aantrekkelijk en veilig zijn. Bovendien blijkt uit diverse onderzoeken dat een goede concurrentiepositie van de fiets ten opzichte van de auto de belangrijkste stimulerende factor is voor een hoog fietsgebruik.

Goes combineert op de kortere afstand een zeer hoog fietsgebruik (48% van de verplaatsingen binnen de gemeente wordt per fiets afgelegd) met een relatief laag autogebruik. Dat laatste nam bovendien in de periode tussen de beide Fietsbalans-metingen af van 38% (in 2000) tot 31% (in 2007).

Goes heeft de afgelopen jaren met een aantal gerichte maatregelen het fietsen onweerstaanbaar gemaakt. In de wijken werd gekozen voor een hoge verblijfskwaliteit en doorgaand autoverkeer geweerd. Ook in het centrum is het doorgaand verkeer onmogelijk gemaakt en is het auto parkeren geconcentreerd aan de randen. Verkeersleefbaarheid noemen ze dat in Goes. Ook zijn de parkeertarieven voor de auto gestegen. Tegelijkertijd is het fietsnetwerk verbeterd. Naar de nieuwe wijken in het zuiden kwamen snelle routes. Op fietsroutes waar auto- en fietsverkeer elkaar in de weg zaten zijn waar mogelijk maatregelen genomen om het autoverkeer terug te dringen. Op belangrijke oversteekpunten voor fietsers over de overgebleven drukke autowegen verdwenen verkeerslichten en kwamen er rotondes voor in de plaats waar fietsers voorrang op kregen. De fietsparkeervoorzieningen werden uitgebreid.

Goes Gevolg is dat de fietser sneller zijn bestemming bereikt en dat automobilisten iets meer moeten omrijden en op iets grotere afstand van de bestemming moeten parkeren. Kortom, de concurrentiepositie van de fiets is uitstekend geworden. Daardoor zijn de inwoners van Goes veel vaker op de fiets en minder in de auto gestapt voor hun ritjes binnen de stad.

Bijna elke gemeente zegt tegenwoordig dat ze graag willen dat automobilisten voor de korte ritjes op de fiets stappen. Velen hebben echter problemen de juiste maatregelen te nemen. Goes lijkt wel het juiste recept te hebben gevonden. Wie vindt dat iedereen (ook automobilisten) voor de korte ritjes moeten worden verleid om op de fiets te stappen, moet op Goes stemmen.

Reacties

Hier klopt helemaal niets van. I.p.v. dat automobilisten verleid worden om op de fiets te stappen, worden ze uitgenodigd om met de auto te gaan. Parkeergarages worden midden in het centrum gebouwd en de aanrijroutes zijn door veel te smalle straatjes, waar fietsers van de weg af worden gedrukt en de voetgangers uit hun jas worden gereden. Als dit als goed beleid wordt bestempeld, hoe ziet slecht beleid er dan wel niet uit. Fietsen in Goes is levensgevaarlijk. Kijk maar eens naar het aantal doden dat de laatste twee jaar onder (brom)fietsers is gevallen in zo'n dorpje. Daarbij de gewonden en je denkt er wel anders over.
Door JH op 22-09-2008 15:42


Goes doet veel aan uiterlijke schoon maar vergeet dat de er belangrijke ontsluitingswegen dwars door goes gaan waar fietsers tussen auto's, tractoren en vrachtauto's geperst worden. Met name de Buijs Ballotstraat, de Albert Joachimkade. Gisteren een mooi betoog gehad van wethouder en vandaag een een bijna dodelijk ongeval BB straat. 6 jarig kind overreden door tankwagen. Reactie van wethouder: "Statistisch gezien valt het wel mee met de ongevallen in de BBS straat." Logisch omdat wij altijd over de stoep fietsen, onze kinderen met de auto naar school brengen, kinderen achter in de tuin opsluiten, allemaal preventieve voorzieningen die wij als ouder nemen omdat de gemeente niets doet. 9800 auto's gemiddeld per dag door een woonstraat/ontsluitingsweg zonder preventieve voorzieningen Het is een schande dat Goes genomineerd wordt.
Door J.R. Teekamp op 22-09-2008 17:47


De fiets pakken in Goes is helemaal niet levensgevaarlijk. Er wordt heel veel gefietst en met heel veel plezier gefietst. Ik fietste er zodra ik de tweewieler onder controle had en als ik er nu kom vind ik het nog steeds geweldig op er op mijn fiets door te gaan. Zeker omdat je op de fiets veel beter die fantastisch leuke plekken ziet! Ik denk dat overal doden en gewonde fietsters te betreuren zijn, helaas. Dit zie ik zeker niet met als oorzaak het beleid van de gemeente Goes. Die doet er juist heel veel aan om het voor de fietser alleen maar beter te maken. Misschien zijn het de automobilisten die met weinig geduld een parkeerplek proberen te bemachtigen. Voor mij is Goes als fietsstad top! Heel wat anders dan het Amsterdam waar ik nu dagelijks doorheen fiets. Oja en waarom niet gewoon een naam vermelden als je commentaar hebt JH?
Door Andrea Schipper op 22-09-2008 17:47


Vraag aan de ouders van het meisje dat gisteren is overreden op het kruispunt Buijs Ballotstraat even hoe ze er over denken. Kan je hun reactie combineren met die van de ouders van het kind wat op vorig jaar de Fruitlaan omgekomen is. Goes had nooit genomineerd mogen worden, teveel onduidelijke situatie's welke al dodelijke gevolgen hebben gehad.
Door FdS op 23-09-2008 10:46


Als het even kan pak ik de fiets om naar Goes te gaan. Door ervaring weet ik dat er soms levensgevaarlijke situaties onstaan op verkeerspunten die door Goes zelf gerealiseerd zijn, zoals de rotondes die her en der in de stad verspreid liggen en waar nog steeds heel veel onduidelijkheid over bestaat.Ikzelf ben meerdere keren (bijna) aangereden op deze rotondes terwijl ik voorrang had. Ook de Buijs Ballotstraat waar dagelijks heel veel scholieren over fietsen is levensgevaarlijk. Het was gewoon wachten op een ongeluk. Vaak moeten er eerst slachtoffers vallen voordat er iets aan gedaan wordt. Nee voor mij is het nog lang geen fietsstad!
Door M. de Bruine op 23-09-2008 13:52


Goes als fietsstad??? neeeee echt niet. vele gevaarlijke kruisingen en daar aan gerelateerde ongevallen met fietsers, onduidelijke fietspaden, zoals de woonboulevard, 3 keer van links naar rechts oversteken in 1 straat!!! nee Goes is absoluut geen fietsstad!
Door Arie op 23-09-2008 14:32


Arie, je zet bijna bij elk dorp/stad een negatieve reactie. Met te overdreven dingen. Beetje flauw..
Door Henk op 24-09-2008 17:48


Met zoveel ongevallen en gevaarlijke situaties in Goes is Goes echt geen goede nominatie voor fietsstad 2008.Zelf voel ik me vaak allesbehalve veilig op de fiets. Gemeente: verbeter eerst de verkeersveiligheid voor fietsers en probeer in 2018 nog maar eens een gooi te doen naar deze titel.
Door Tineke Koopmans op 24-09-2008 18:57


vaag, ikzelf woon in terneuzen en ik kom bijna nooit in goes. ik weet ook niet precies hoe het er daar uit ziet. in terneuzen zit alles wel snor. je hebt overal plaats om te fietsen en geen smalle straatjes. handig hé? en er is nog genoeg plek, dus kom lekker hier wonen. ;-) alleen even de tunnel door ;-)
Door Patrick de Cubber op 25-09-2008 07:04


Van de week weer een kind zwaargewond . Van de fiets afgereden in de Buijs Ballotstraat in Kloetinge (gemeente Goes) Klachten van de bewoners aldaar worden al jarenlang genegeerd.
Door Corrie Hollestelle op 25-09-2008 08:26


Als ik zie wat voor verkeerssituaties fietsers in Goes moet trotseren vind ik niet dat Goes de nominatie fietsstad verdient. Ook het aantal ongelukken en bijna ongelukken met fietsers vind ik aan de hoge kant. Auto onvriendelijk ja. Fietsvriendelijk nee.
Door Peter op 25-09-2008 12:40


ik vindt niet dat goes moeten worden genomineerd, want veel fietspaden zijn onveilig. laatst ook weer een meisje gewond,dus veilig nee,niet voor goes.
Door klaas op 25-09-2008 12:57


In mijn leven op meerdere plaatsen in Nederland gewoond. Goes is voor mij nog steeds duidelijk nr 01 in fietsonveiligheid. Kortom de nominatie fietsstad 2008 zou een aanfluiting zijn.
Door P.M. van Hoeve op 25-09-2008 14:36


Ook ik vind niet dat Goes thuis hoort in dit rijtje. Natuurlijk kan ik niet oordelen over de andere steden. En geen enkele stad is helemaal fietsveilig. Maar Goes heeft een aantal extreem gevaarlijke plaatsen. Buijs Ballot is al genoemd, zelf vind ik het een ramp om als fietser over te moeten steken bij het stadskantoor, en ik ben geen oud besje ofzo. Ik sluit me volledig aan bij de vorige schrijfster. Als Goes het zou worden is uw titel en verkiezing zeer twijfelachtig. Astrid
Door ab op 25-09-2008 15:02


Goes verdient de nominatie absoluut niet met al die fietsonveilige situaties. Met name bij de spoorwegovergangen (Buys Ballotstraat, bij Ockenburgh en de Van Hertumweg) is het levensgevaarlijk. Doodeng om samen met je kind daar te fietsen, en nu komt mijn oudste op de leeftijd dat ik haar alleen moet laten gaan.... ik sta doodsangsten uit.
Door C. op 25-09-2008 16:21


Een schande dat Goes zich nog niet terug getrokken heeft uit de nominatie voor fietsstad 2008. Hoeveel ongelukken met fietsers moeten er nog gebeuren voordat Goes in actie komt? Na het dodelijk ongeval een paar jaar geleden bij de rotonde in Goes zuid is er nog steeds niets veranderd. Goes legt op dit punt de prioriteit bij de doorstroming van het autoverkeer. Ook de spoorwegovergang bij de Buys Ballotstraat (waar deze week een meisje op de fiets ernstig gewond raakte) wordt voorlopig niet aangepast volgens de wethouder.
Door JG op 25-09-2008 17:07


Ik fietste afgelopen week door Goes. Het was een hele klus er weer in de goede richting uit te komen terwijl de rest van de route, Hengelo-Breda-Bergen op Zoom-Middelburg, van een leien dakje ging. Bewegwijzering, een klein aspect maar toch!!!
Door arieb op 01-10-2008 10:11


© Fietsersbond