Fietsstad 2008
 
Fietsstad 2008
 Strijd om de titel Fietsstad 2008

 
««« vorigevolgende »»»

Houten – Thema: Veilig en fietsvriendelijk

HoutenDe verkeersveiligheid van fietsers is gebaat bij een (duurzaam) veilige weginrichting met een hoog comfort en een goede doorstroming voor het fietsverkeer. Hoe minder vaak je als fietser autoverkeer ontmoet en hoe lager de snelheid van het autoverkeer is bij een ontmoeting hoe veiliger het is voor fietsers. Uit onderzoek blijkt dat het voor de verkeersveiligheid van fietsers heel belangrijk is dat ze weinig 50-kilometerwegen hoeven te kruisen.

Door de gekozen stedenbouwkundige en verkeerskundige opzet en de gekozen weginrichting is Houten het beste wat Nederland te bieden heeft op het gebied van verkeersveiligheid en fietsvriendelijkheid. Als fietser kom je in Houten bijna geen autoverkeer tegen en bij ontmoetingen met auto’s heb je als fietser voorrang. Het autoverkeer maakt gebruik van een rondweg die door fietsers overal ongelijkvloers gekruist wordt. Verder hebben fietsers in het oudere deel van Houten overwegend eigen fietspaden door parkachtige omgevingen waar ze lekker door kunnen fietsen. In het nieuwe Houten-Zuid barst het van de fietsstraten waar doorgaand autoverkeer fysiek onmogelijk is waardoor je als fietser af en toe alleen wat bestemmingsverkeer tegen komt. Daar zie je dat dezelfde principes ook in een decor van moderne stedenbouw ijzersterk zijn.

Het gevolg is dat er niet alleen weinig ongelukken gebeuren met fietsers, maar ook dat fietsers zich zelf erg veilig voelen. Er wordt dan ook veel gefietst en door alle leeftijden. In Houten valt onmiddellijk op dat ook hele jonge kinderen en ouderen tot op hoge leeftijd massaal zelfstandig fietsen.

HoutenGelukkig ontstaat er in de stedenbouw ook weer meer belangstelling voor de ontwerpprincipes van Houten die het lopen en fietsen stimuleren bij de kortere dagelijkse verplaatsingen. Langzaam ontdekt men dat die echt niet alleen toepasbaar zijn in suburbane nieuwbouw maar ook in bestaande buurten en wijken in de steden toegepast kunnen worden.

Maak alle stedenbouwkundigen van Nederland wakker. Wie vindt dat bij het ontwerpen en herstructureren van steden, dorpen en wijken de gemeenten er voor moeten zorgen iedereen van jong tot oud veilig en comfortabel kan fietsen, moet op Houten stemmen.

Reacties

In Houten-Zuid zijn er wel de fietsstraten. Dat is een dom ontwerp gebleken omdat vrachtwagens en fietsers last hebben van elkaar en er allerlei punaise (ronde verkeersdrempels zijn gemaakt). Na kritiek is dit in de latere wijken niet meer teruggekomen, maar de wijken die zijn gebouwd in 2000 en 2001 kampen wel met deze ellende. Verder ontbreekt de aanhechting van Houten-Noord naar Houten-Zuid. Zo moet u over een smal tegelfietspad in De Gildes (bij de Odijkseweg) om van de infrastructuur in Zuid naar infrastructuur in Noord te komen. Houten mag deze prijs niet winnen, want er moet nog veel gebeuren.
Door Bram op 22-09-2008 15:35


Ik ben het volledig met Bram eens. Houten voert een goed beleid, maar in de uitvoering gaat het vaak mis. Daar komt bij dat de gemeente het zo druk heeft met fraaie nieuwbouw projecten, dat het onderhoud totaal wordt verwaarloosd. Op klachten wordt nauwelijks serieus gereageerd. Fietsroutes ondervinden heel veel overlast van al die nieuwbouw projecten, zonder dat de gemeente met een fietswaardig alternatief komt. Omleidingsroutes zijn of afwezig, of kloppen voor geen meter. De bewegwijzering is onlogisch, onvolledig en verwarrend. Je kunt beter géén prijs uitreiken dan Houten voor het fietsklimaat in het zonnetje zetten. Jan Bijma, Culemborg
Door Jan Bijma op 22-09-2008 16:32


Gedicht speciaal geschreven voor DE WEEK VAN DE VOORUITGANG 2008: DE DAG VAN DE FIETS Voor fietsen is Houten bijna het aardse paradijs, want de meeste straten zijn hier roze en niet grijs! En 20 september wordt helemaal de dag der dagen! Dan is het geluk bijna niet meer te verdragen De fiets staat extra in het schijnwerperlicht en van Maria verschijnt voor het rijwiel speciaal een dorpsdichteressengedicht! U in uw auto kunt zich dus beter bekeren en alle vreugde van het fietsen gaan leren. Op de 20ste wordt het zonneklaar : die auto kunt u laten staan, zonder bezwaar. Ook vrachten zijn makk’lijk per fiets te transporteren : voortaan kunt u de bakfiets parkeren! Die dag toont: Fietsen is een kunst en een genot. Zelfs B. & W. van Houten is niets te zot om het tij te keren tegen de “heilige koe”. (En zeg nou zelf, hoe vaak was die auto geen gedoe?! ) Wethouder van Verkeer Wagenmans krijgt een andere naam. Als RIJWIELMENS krijgt hij steeds meer faam. Het gemotoriseerde verkeer is in Houten van de baan Slechts één motor heeft nog grond van bestaan: dat is de Fietsersbond die dit alles organiseert en een grote variatie schoon transport demonstreert. De FIETSkracht van deze enthousiaste organisatie stuwt Houten op tot fietsgemeente van onze natie! Maria van de Looverbosch P.S. Een wanklank moet ik nog wel even kwijt: middelbare scholieren die tot mijn spijt fietsend naar school, breed de hele weg blokkeren, met 3, 4 of 5 andere weggebruikers koeioneren. Verkeersregels gelden ook voor ieder op de fiets want al dat geluk krijgen we niet voor niets.
Door de dorpsdichteres van Houten op 22-09-2008 22:24


De vraag is of de titel Fietstad2008 gaat naar de plaats waar de faciliteiten voor fietsers absoluut gezien op het hoogste niveau staan of gaat naar de plaats waar vanuit een historisch gegroeide problematische situatie recentelijk het meeste vooruitgang is geboekt. In het eerste geval is het duidelijk dat Houten de titel verdient. Mocht men via de prijs een gemeentebestuur dat er veel aan doet een pluim willen geven, dan dient men wellicht op een andere plaats te stemmen.
Door Doaitse Swierstra op 23-09-2008 01:54


Het is geen vraag welke stad DE fietstad van Nederland is. Dat is bij verre de stadskern van Houten, het paradijs voor de fietser. De hele infrastructuur is ingericht op het vervoer per fiets. Naast een uitgebreid fietspadennet worden ook steeds meer wegen, waarop fietsers de ruimte moeten delen met auto's, omgebouwd tot fietspaden met de auto als gast. Steeds meer kruisingen van fietspaden met wegen worden omgebouwd tot voorrangskruising voor de fietser. En zeker, er zijn nog schoonheidsfoutjes die moeten worden verbeterd. Daar is gelukkig een gewillig oor voor. Het buitengebied van Houten kent nog niet dezelfde fietsveilige infrastructuur. Ook daar wordt over nagedacht, het zou wat mij betreft wel iets sneller kunnen.
Door Peter Knollema op 23-09-2008 05:37


Stem op Houten! Doorslag geeft het argument dat Houten op alle fronten een goed fietsklimaat structureel aanpakt en tegelijkertijd geen extra voorzieningen treft de automobiliteit ook te steunen of ongemoeid te laten (vergelijk Groningen, Goes, Nijmegen). Meer fiets- en openbaarvervoerverplaatsingen in plaats van automobiliteit kent alleen voordelen. Om enkele te noemen: 1. beter voor eigen gezondheid 2. minder luchtverontreiniging 3. minder verspilling van openbare ruimte en ontsiering van het landelijk gebied 4. lager verbruik van schaars wordende energie en grondstoffen. Dit alles nog afgezien van toename comfort en verkeersveiligheid. Marian Hulscher
Door Marian Hulscher-Emeis op 23-09-2008 11:45


Houten is wat mij betreft de slechtste fietsstad van Nederland. Je komt er wel in met je fiets, maar niet meer uit. Ten minste niet over een fietspad. Evenzovele keren als ik Houten in fietset raakte ik ook de weg weer kwijt. Neerdere keren maar tussen de auto's over de ringweg Houten uit gefietst. Richtingaanwijzers naar Nieuwegein en Wijk bij Duurstede ontbreken, staan uit het zicht of wijzen de verkeerde kant op.
Door Gerard Woutersen op 23-09-2008 18:28


slecht onderhouden fietsstraten in Houten-zuid, langste houten brug van Nederland,verbind wijken/scholen en nieuwe centrum, is voor fietsers, maar word niet gestrooid bij gladheid,andere bruggen met open structuur wel.Doorgang van auto,s en motoren is geen probleem, mede door rubber paaltjes. Het dorp Houten wil stad zijn en alles moet daarvoor wijken,GEEN XL maar Xtra onderhoud en naleving van de bepalingen die ze verzinnen zou beter zijn.Theorie is prima ,praktijk hebben ze geen kaas van gegeten.Woon 30 jaar in het overigens mooie Houten ,maar gemeentebestuur stapeld fout op fout.
Door Arie op 24-09-2008 15:56


Houten is de beste fietsstad van Nederland bij uitstek! Gerard heeft volgens mij niet goed gekeken en geeft een onjuist oordeel, en die bordjes worden door de ANWB geplaats, niet door de gemeente.
Door Bas op 24-09-2008 17:43


Houten heeft een mooi groot netwerk aan fietspaden. Dat het juist zo groot is kan de gemeente het onderhoud niet bijbenen. Hobbels door opdruk boomwortels, slechte toplaag, scheuren en gaten komen met name in Houten Noord veelvuldig voor. Ik woon in Houten Zuid en werk in Houten Noord en merk het verschil in kwaliteit. De verkeersdrempels op het Stuwmeer in Houten Zuid zijn verkeerd aangelegd waardoor je als fietser 'stuiterend'over heen gaat. Echt comfortabel wordt het pas als de fietspaden regulier worden onderhouden. Desalniettemin toch op Houten gestemd vanwege de mooie structuur van de fietspaden.
Door Frank op 24-09-2008 19:52


Jawel Houten moet de fietsstad worden. Dagelijks fiets ik door Houten en voor zo'n groot dorp is het superveilig. Ook voor kinderen een fietsparadijs. De fietsbrug is een lust voor het oog.
Door Roos op 24-09-2008 20:06


Ik zal zeker stemmen op Houten. Ik ken geen andere stad waar de hele ruimtelijke ordening dusdanig is ingericht op fietsers. Stoplichten voor fietsers zijn er volgens mij nergens, op alle belangrijke kruisingen zijn fietstunnels gemaakt. En (bijna) alle automobilisten weten dat ze binnen de rondweg in het verkeer ondergeschikt zijn aan fietsers.
Door Rita van Sabben op 24-09-2008 21:24


Houten is een geweldige fietsstad..!! Ik ben zelf ook een keer naar Houten gefietst zonder daar bekend te zijn,, ik kon de weg in 1 keer vinden.. Mijn complimenten daarvoor..!! Daarom vind ik ook dat iedereen op Houten moet stemmen,, maar ja ieder zijn of haar mening hea..
Door Christy op 25-09-2008 18:01


Helemaal eens met Gerard. Houten is een Bermuda-driehoek voor fietsers. Ik vermoed dat het grote aantal fietsers in Houten aangevuld is met de geesten van recreatiefietsers die verdwaald zijn en al jaren rondspoken op zoek naar een uitweg uit dat labyrinth. Er zit gewoon geen logica in dat netwerk en dat ligt niet alleen aan de ANWB. Houten is wel fietsvriendelijk voor zijn eigen forensende bevolking, maar ik als fietsende Utrechter rijdt er met een hele grote boog omheen. Als ik dan toch moet verdwalen dan doe ik dat liever in een mooi dorp.
Door Erik op 26-09-2008 13:35


Houten zondermeer een fiets vriendelijke gemeente, maar gemeente Houten het onderhoud laat zolangzamerhand zeer te wensen over. Boomwortel opdruk en overgangen van de fietspaden vaak amateuristisch gerepareerd . Ook het groen onderhoud langs de fiets route's moet echt gaan verbeteren ! Ook de buiten gebieden liggen er hier en daar dramatisch bij! Verder een tevreden inwoner van Houten die dagelijks een uur door zijn gemeente fiets om te werken !
Door Peter, 56 jaar op 26-09-2008 20:36


Wij wonen nu 2 jaar in Houten en we verbazen ons nog steeds over het fiets vriendelijke klimaat binnen de ring. Alle automobilisten weten dat fietsers daar voorrang hebben. Je kunt dus ook een kind veilig en zelfstandig laten fietsen zonder angst voor een aanrijding. Ook de kwaliteit van de fietsroutes en de bewegwijzering is perfect.
Door m. oosterwaal op 28-09-2008 08:21


Binnen de bebouwde kom is Houten voor fietsers veilig en handig, maar wil je naar 'Goy, Utrecht, Bunnik of Odijk, dan is het ineens een heel ander verhaal. Gemeente Houten: doe daar eindelijk eens wat aan!
Door Paul op 28-09-2008 19:29


Typisch Houtens/Nederlands dat geklaag.De klagers zouden eens een tijdje in andere gemeenten moeten fietsen, dan merk je het verschil! Ik heb op vele plekken gewoond en bezocht per fiets. Mijn conclusie is dat het fietscomfort in Houten toch veruit het hoogst is. Strak asfalt, vrijliggende paden, snelle verbindingen naar station en mijn kinderen fietsen al vanaf jonge leeftijd op een veilige manier naar school, vriendjes of activiteiten. Houtenaren zouden eens moeten beseffen hoe gezond dat is en...hoeveel stress dat ouders scheelt!
Door Wilma op 02-10-2008 12:15


Precies Wilma!
Door Johan op 03-10-2008 19:26


Leuk hoor: Houten fietsstad van Nederland 2008. Maar ga eens op de fiets van Houten richting Driebergen. Geen vrij fietspad, maar levensgevaarlijk fietsen langs allerlei gefrustreerde en gehaaste automobilisten die de drukte op de snelweg proberen te ontlopen. Dus als het aan mij ligt gaat de nominatie Houten voorbij. Eerder Veenendaal: veel vrij liggende fietspaden en veel natuur, ook naar omliggende gemeenten!
Door Martin op 04-10-2008 22:31


Ik woon al meer dan 20 jaar in Houten en geniet nog elke dag van deze fietsvriendelijke gemeente met zijn mooie en veilige fietspaden. Kinderen kunnen al jong zelfstandig fietsen. Bovendien ben je door de infrastructuur die autoverkeer ontmoedigt vaak sneller met die fiets van A naar B dan met de auto.
Door Marijke op 07-10-2008 15:21


Natuurlijk Houten! Noem mij een andere stad waar je als fietser (en ook voetganger) zo vaak voorrang krijgt van automobilisten als in Houten, zelfs als je er geen recht op hebt. Een duidelijk bewijs dat de opzet deugt! Daarbij neem ik het schaarse pover onderhoud en de soms onbeholpen tijdelijke voorzieningen graag op de koop toe.
Door Hein Schrieken op 08-10-2008 10:52


de gehele gemeente Houten een Meka voor de fietser!! Dan zijn ze zeker `t Goy vergeten want daar ben je leven niet zeker als fietser alleen als je levens moe bent kan je daar fietsen wij als dorps bewoners vragen al sinds 1988 om een fietspad maar daar is de gemeente niet van op de hoogte is niets van bekend wel is `t Goy aan gewezen als recreatie-gebied van Houten alleen kan je niet komen zonder fietspad.!!Gelukkig hebben we wel straat verlichting anders was er wekelijks zeker 1 fietser het slachtoffer van deze Rondweg zonder fietspad. stem niet op Houten want ze gaan alleen voor de lof maar niet voor de inhoud. een overbezorgde moeder die haar kinderen niet naar school kan laten fietsen i.v.m. de veiligheid
Door over bezorgde moeder op 08-10-2008 22:05


Als inwoner van IJsselstein is Houten op fietsafstand. Maar het is voor mij die de weg niet kent als fietsplaats is een verschikking. Er zijn meestal geen orientatiepunten zoals torens etc. Als je met de plattegronden moet werken, die er wel (vrij) veel staan, moet je toch veel extra reistijd uittrekken omdat het een geweldige puzzle is. Op de rondweg mag je niet fietsen maar het kan ook niet zo smal is die weg en zonder naastliggend fietspad. Kortom ik ga weer altijd met de auto of motor.
Door Joep Dickhaut op 09-10-2008 08:20


Kan me niet voorstellen dat een andere gemeente met de eer gaat strijken. Het idee achter deze verkeersopzet is uiterst fietsvriendelijk en iedereen weet dat de fietser in Houten voorrrang heeft. Met daarbij het prachtige rivierenlandschap met die prachtige luchten en horizons en een bosrijke omgeving is het voor de fietsliefhebber een niet te evenaren fietsstad.
Door Ab Reeze op 09-10-2008 17:28


Ik kom al enkele jaren door Houten,op mijn door reis,maar vindt de fietsroute,s ideaal en ook veilig goed aangeven met rode bordjes enz.echt een fiets vriendelijken plaats.en de voorrang,is een goed voorbeeld hoor. groeten van Th.Witte
Door Th.Witte op 09-10-2008 19:38


Houten? vorig jaar ben ik via Driebergen naar Nieuwegein gefietst. Geen touw aan vast te knopen in Houten! Geen orientatiemogelijkheden, dus een echte afknapper. Kijk ook eens van buiten naar binnen!
Door A vd Marel op 10-10-2008 11:54


Ik stem op Houten, vanwege de fietsvriendelijke infrastructuur. Ik kan mijn kinderen van 8 en 10 zelfstandig naar school, de NSO, de sportclub, de bibliotheek etc laten fietsen. Hierdoor wordt binnen Houten de fiets veel gebruikt, en dus de auto minder. En dat is ook goed voor het milieu, en de gezondheid. Houten moet hier veel meer over communiceren.
Door Trudi Dreve op 13-10-2008 14:31


Het is jammer dat zo'n negatieve reactie van Bram als eerste reactie getoond wordt. Het geeft naar mijn idee een verkeerd beeld. Tuurlijk zijn er altijd verbeteringen of andere invalshoeken te bedenken maar ik denk dat Houten het erg goed geregeld heeft voor de fietsliefhebbers. Ik woon inmiddels dik twee jaar in Houten en heb hiervoor in Groningen en Utrecht gewoond. Ik vind het heerlijk samen met mijn dochter te fietsen door Houten. Het oude dorp, de kinderboerderij, de sportvelden etc, alles over de perfect aangelegde fietspaden. Kortom, ga voor Houten. Rene
Door Rene op 15-10-2008 20:49


Leuk hoor, fietsen in Houten. Veel fietspaden en bijna overal voorrang. Alleen jammer dat langs die fietspaden hier en daar heggen staan, die precies zo hoog zijn dat je als automobilist een fietser pas ziet als je al op het fietspad staat. Zelf al een aantal keer bijna een ongeluk door gehad, en er van de week nog een zien gebeuren. Niet prettig, voor de fietser niet en voor de automobilist ook niet. Fietsvriendelijk? Het plan is leuk, maar het werkt natuurlijk alleen als er vaker onderhoud plaatsvindt!
Door Ronald op 16-10-2008 08:12


Helaas kan ik niet op de gemeente Houten stemmen, al zou ze dat graag willen: - Slecht onderhoud - Houten bestaat uit 2 delen: Zuid en Noord en deze zijn niet onderling op elkaar afgestemd - Alleen binnen de gemeente kun je fietsen; erbuiten zijn bijna alle verbindingen over normale (gevaarlijke!) autowegen. Alleen daarom kan Houten al niet fietsvriendelijk zijn! (Probeer als scholier maar eens volledig op de fietspaden te blijven als je naar Utrecht/Nieuwegein/Bunnik ed. moet) - Overal op de fietspaden zijn van die leuke hobbels en punaises gemaakt, zodat je als fietser extra moet uitkijken voor de auto's/brommers die deze dingen ontwijken - Op diverse plaatsen is bij kruisingen het fietspad zover omgelegd, dat je als fietser beter over de weg kunt rijden dan al die bochten en omwegen te maken. Niet echt stimulerend om op het fietspad te blijven! - Er wordt zoveel binnen Houten gewerkt, dat verschillende fietspaden soms lang dicht zijn, zonder goede (aangegeven) manier om eromheen te rijden - De plaats Houten is nog wel te doen, maar de Gemeente Houten is echt erg; blijkbaar bestaat er geen enkele aandacht voor iets buiten de rondweg!
Door Arco op 16-10-2008 10:45


Sommige mensen verwachten meteen dat Houten zuid klaar is in 1 week en meteen een goede verbinding tussen noord en zuid! Ik zelf ben zeer tevreden over fiets vriendelijk Houten!! Ik weet ook niet waar sommige mensen (Gerard) naar kijken, maar borden met routes staan er zat in Houten. (voor de bijziende deze borden zijn wit met rode letters). En over de Rondweg fietsen is levensgevaarlijk en idioot! je kan ook de weg vragen aan de Bewoners hoor, die wijzen je met plezier de weg.
Door Lampie op 16-10-2008 13:01


Ik heb nooit ergens anders als in Houten gewoond. Wél gefiest. En dan vergis je je echt. We worden met de fietspaden in de watten gelegd als fietser. Je kunt je echt niks anders wensen, of in ieder geval ik niet. Op een schaal van 1 tot 10 kan Houten geen plaats krijgen. Houten ligt er ver boven.
Door RovaR op 16-10-2008 15:57


Qua verkeersveiligheid én fietsvriendelijkheid is Houten het beste wat Nederland te bieden heeft,dus daar is de keuze op gevallen?!..Stemmen is dus overbodig!
Door W.Frankes op 16-10-2008 19:27


Ik woon al 11 jaar in Houten met veel plezier! Maar stemmen op Fiets stad doe ik niet waneer wordt de weg tussen de C-1000 en de Vershof eens netjes gemaakt heb al 2 keer een fietsband naar de fietsenmaker kunnen brengen en ben al een keer bijna onderuitgegaan. Ik ga nu maar met de auto naar me werk. Is een stuk veiliger Houten geen fiets stad zolang het niet is zoals het hoort
Door Marja op 19-10-2008 19:10


Binnen de rondweg is alles uitstekend geregeld, maar waag je er niet buiten als fietser want dan ben je je leven niet zeker. 't Goy is aangewezen als recreatiegebied van Houten alleen vraag ik me af wat ze hier moeten doen? Er is geen mooi fietspad en wandelpaden gaan ook gewoon langs een drukke autoweg. Fijn recreatiegebied!!! En wat dan met de mensen die in dit "recreatiegebied" wonen en werken, waarom hebben die geen recht op verkeersveiligheid? Onze kinderen lopen elke dag ernstig gevaar op weg van en naar school, ongeacht of ze in 't Goy op school zitten of naar het voortgezet onderwijs in Houten moeten. Vanaf de tunnel onder de rondweg is het een groot avontuur of je heel thuis komt. Houten verdient de naam Fietsstad pas als ze het buitengebied ook eens serieus gaan aanpakken.
Door een andere overbezorgde moeder op 20-10-2008 10:14


Wat een dilemma. Zal de prijs het gemeente stimuleren om ook de puntjes op de i te zetten? Of gaan ze dan achteroverleunen? Want inderdaad kan het fietsnetwerk hier en daar wel een grote beurt gebruiken. Wat mij ook ernstig stoort is het parkeren van fietsen rondom het station en het centrum. Een fietstad als Houten kan qua fietstallingsbeleid veel leren van Veenendaal (Hoewel dat daar ook al een worsteling van jaren is). Ik denk dat Houten de prijs wel verdient, maar dat dat niet moet leiden tot stilstand.
Door Arjen op 22-10-2008 10:05


Klagers over slechte bewegwijzering vergeten te vermelden dat het wemelt van de informatieborden - kijk ook eens op de kart vóórdat je op reis gaat! Of is iedereen tegenwoordig vergroeid met z'n tomtom? Ook klagen over de weg naar Driebergen is niet eerlijk (Martin), want die ligt na zo'n 50 meter al buiten de gemeentegrens - daar kun je Houten moeilijk op beoordelen! Wij zijn 12 jaar geleden naar Houten verhuisd vanuit Utrecht, en ik kan alleen maar zeggen dat Houten de beste fietsstad/dorp van Nederland was en is. Voor de kinderen (nu 11 en 8) superveilig en als ouder weegt dat heel zwaar, maar ook voor de "passer-by" prima te doen - ik heb jarenlang van Utrecht dwars door Houten naar de Betuwe gefietst en weet dus waar ik het over heb. En als je om Houten heen gaat fietsen kun je ook niets zeggen over hoe mooi Houten is! Natuurlijk is Houten-Noord anders dan Houten-Zuid, het scheelt soms 20 jaar tussen de wijken. En al die boomwortels die de fietspaden zouden verruineren? Ach kom, ik ben van de Veluwe (en fietse dagelijk 13 km naar school), dáár kom je pas boomwortelwerking tegen! Kortom, stem gewoon op Houten, fietsstad van Nederland!
Door Robert op 22-10-2008 13:18


Fijn dat er zo veel mensen binnen de rondweg gelukkig zijn op de fiets. Jammer dat wij in het buitengebied( lees 't Goy) iedere dag weer blij zijn dat er geen kind onder een auto is gekomen. Fietspaden zijn er niet aanwezig. Samen met onze kinderen fietsen we op wegen welke drukker zijn dan de rondweg in Houten. Dan heb ik het nog niet over de snelheid van de auto's, hoeveeheid vrachtverkeer, en de afbrokkelende wegkanten gehad. Houten ken je verantwoordelijkheid en doe hier eens wat aan. Wie nog niet overtuigd is, fiets dan 's morgens tussen 8 en 8.30 uur eens door 't Goy.
Door Nog een over bezorgde moeder op 22-10-2008 19:45


In Houten kun je fietsen, dat is zeker maar waar je uitkomt is je vraag. Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe ik van mijn huis op het Erf in de Tuin kom. En verder.. Door het gebruik van steeds andere soorten en kleuren bestrating wordt het fietstraject erg warrig.Soms is de bestrating nog niet aangelegd of moet er nodig herstraat worden. Houten fietsstad van het jaar ? Laat me niet lachen !!! Ineke
Door inekevankrimpen op 27-10-2008 19:52


Waar woon jij wordt mij geregeld gevraagd. In ’t Goy, waar ? ’t Goy bij Houten. Dan wordt de vrager een hoop duidelijk. Houten staat voor Vinex, nieuw centrum, fietsvriendelijk, economisch centraal gelegen en voor velen buiten wonen ten opzichte van de stad Utrecht. Een “stad” waar gebouwd wordt aan de toekomst. Meer mensen meer voorzieningen. Maar een ieder weet ook te vertellen dat als je buiten de rondweg komt zich een mooi landelijk gebied bevindt. Een dorp met landgoed Wickenburg, een pittoresk kerkje, mooie monumentale panden en een mooi dorpsgezicht met authentieke hoogstambomen. De monumentencommissie zorgt ervoor dat de monumentale panden hun eer en stand qua uiterlijk behouden worden en dat het voor de zondagsmensen een lust voor het oog blijft. De fruitbomen met hun bloesem in het voorjaar en de appels die in het najaar klaar hangen voor de oogst. Heerlijk om een fietstochtje te ondernemen, heerlijk rustig genieten van al dit moois. STOP MET DROMEN. Fietsen door ’t Goy is niet genieten, zit je net de bloesem te bewonderen moet je met je fiets de berm in springen. Het fietspad is erbarmelijk en veel te smal en de Beusichemseweg roept om hard rijden. Zelfs op zondag kunnen de Houtenaren niet eens genieten van een lekker dagje buitenleven. Bedenk nu dat in dit mooie dorp, mensen wonen. Houten groeit krijgt meer voorzieningen. In ’t Goy wonen achter die mooie gevels gezinnen, waarvan nog vele kinderen aangewezen zijn op de voorzieningen in Houten. Een zondagsritje is voor deze mensen een rustig moment. Maar een gewone doordeweekse dag in een gezin: 8 uur klaar om naar school te gaan? Doet je dubbele verlichting op je fiets het? Even je reflecterend vestje aantrekken, een armverlichting en zorg dat je heel goed aan de kant blijft. Als voor half 9 de telefoon niet is gegaan, kan men thuis weer rustig ademhalen. Weer een dag zonder kleerscheuren naar Houten van uit ’t Goy. Doel bereikt. ’s Middags school is uit. Waar blijft ie, oe wat wordt het druk. 15:45 uur pfff daar is ie. Doel bereikt. Helemaal niet doel bereikt. Want waarom moeten de gezinnen in ’t Goy zich met hand en tand verdedigen tegen het voorbijrazende verkeer. Dat totaal niet bezig is met onze jeugd, maar met het doel : hoe scheur ik zo hard mogelijk door dit gehucht. Zodat ik s’ochtends op tijd bij de baas ben en s’avonds nog net iets eerder het pont haal, zodat ik achter de dampende pot zit. Heerlijk al scheurend van pont, naar werk en weer van werk naar pont heb ik mijn gezin bereikt. ’t Goy moet beter gewapend worden tegen al dit sluipverkeer en het steeds zwaarder wordend vrachtverkeer. Een deugdelijk fietspad zodat wij en de Houtenaren weer kunnen genieten van het mooie landelijke gebied. Met vriendelijke groet,
Door een goyenaar op 28-10-2008 10:43


Ik schrok me wezenloos deze week. Ze hebben het állerleukste en avontuurlijkste paadje in Nijmegen geasfalteerd!!! Het paadje langs de spoorlijn richting Heumensoord, bij de hockeyvelden. Waar was dat nou goed voor? Weg is het avontuur. fiederels, 28 oktober 2008
Door Els van Dongen op 28-10-2008 10:54


Houten is super voor de fietser, waar vind je een stad waar de auto via de rondweg wordt omgeleid en je je doorlopend op vakantie waant doordat je al fietsend door de verschillende wijken amper auto's tegenkomt? ik heb ook in Veenendaal gewoond, maar Veenendaal haalt het bij lange na niet bij Houten als het gaat om fietsvriendelijkheid.
Door Corin op 29-10-2008 09:55


Houten is super voor de fietser, waar vind je een stad waar de auto via de rondweg wordt omgeleid en je je doorlopend op vakantie waant doordat je al fietsend door de verschillende wijken amper auto's tegenkomt? ik heb ook in Veenendaal gewoond, maar Veenendaal haalt het bij lange na niet bij Houten als het gaat om fietsvriendelijkheid.
Door een enthousiaste houtenaar op 29-10-2008 09:56


© Fietsersbond